Przeżyj wakacje zdrowo i aktywnie

Czas wakacji sprzyja odpoczynkowi od niektórych obowiązków, a jednocześnie inspiruje do nowych wyzwań i zmian. Rodzą się nowe koncepcje na temat nas samych i spostrzeżenia odnośnie naszej osoby i codziennego stylu życia. Jako Poradnia patrzymy na te zmiany bardzo pozytywnie i sprzyjamy działaniom zachęcającym do zmiany stylu życia, sami aktywnie wpisując się w ten nurt.


Wakacje to dobry moment, aby bliżej przyjrzeć się naszej sylwetce w konfrontacji z lepiej zbudowanymi rówieśnikami i z propagowanym przez ogólnodostępne media wizerunkiem wysportowanego ciała.
Każda aktywność fizyczna, a zwłaszcza trening z obciążeniem na siłowni, zajęcia ruchowe w fitness klubie lub aktywny wypoczynek na świeżym powietrzu (jazda rowerem, bieganie czy nordic walking, gimnastyka) sprzyja naszemu zdrowiu. Ma pozytywny wpływ na samopoczucie, buduje charakter i pewność siebie, a jednocześnie reguluje wydzielanie hormonów, poprawia kondycję i sprawność fizyczną, a na dodatek pozwala zrzucić zbędne kilogramy. Mięśnie nie ulegają zastojom, stają się bardziej gibkie i elastyczne, a nasz organizm otrzymuje potrzebną dawkę tlenu.
Codzienna aktywność fizyczna pozwala korygować wady postawy i dysproporcję naszego ciała zwłaszcza u dzieci i młodzieży. Natomiast osoby starsze dzięki aktywności ruchowej mogą cieszyć się lepszym zdrowiem i odzyskać siły witalne. Codzienny trening pozwala również zrzucić zbędne kilogramy, co jest bardzo istotne w przypadku kobiet, które chcą pozbyć się nadmiaru tłuszczu w obrębie pośladków, ud i bioder.
Najważniejszą zasadą jest, iż trenujemy całe ciało, by było zdrowe i nie skupiamy się wyłącznie na odchudzeniu jednej z jego partii. Ta sama zasada dotyczy również rozbudowy naszej sylwetki. Mięśnie, aby wyglądały estetycznie, muszą być budowane proporcjonalnie i nie należy zaniedbywać żadnej z ich partii na korzyść drugiej. I najważniejsze: będąc pierwszy raz w na siłowni skorzystajcie z fachowej opieki instruktora-łatwiej jest zapobiegać potencjalnym kontuzjom i korygować błędną technikę niż potem zmagać się ze stanem zapalnym bądź początkiem zwyrodnienia.
Oprócz systematycznej aktywności fizycznej powinniśmy także pamiętać o odpowiednim odżywianiu. Jedzenie będzie dobrze służyło nie tylko naszemu zdrowiu, ale i urodzie, jeśli dostarczymy organizmowi wszystkich niezbędnych składników odżywczych w odpowiednich proporcjach. Na naszym talerzu każdego dnia powinny znajdować się węglowodany, białko, zdrowe tłuszcze, witaminy i minerały.
Pamiętajmy, że głównym źródłem energii są dla nas węglowodany złożone, które uwalniają się bardzo powoli, na długo zapewniają uczucie sytości i utrzymują nasz cukier w ryzach. Znajdują się one przede wszystkim w razowym pieczywie, kaszach gruboziarnistych, ryżu brązowym, makaronie razowym oraz warzywach. Produkty te zawierają duże ilości białka roślinnego, błonnika, witamin z grupy B, witaminę E i bardzo małe ilości tłuszczu.
Drugim ważnym składnikiem, który pełni funkcję budulcową w naszym organizmie jest białko. Można je znaleźć w produktach zwierzęcych i roślinnych. Starajmy się zawsze wybierać mleko i jego przetwory oraz chude mięso. Cennym źródłem białka roślinnego są dla nas rośliny strączkowe.
Kolejnym istotnym składnikiem dla naszego organizmu są tłuszcze. Są to najbardziej energetyczne składniki całodziennego menu. Nasz organizm potrzebuje ich do produkcji hormonów i enzymów, umożliwiają one transport witamin A, D, E i K oraz biorą udział w przemianach metabolicznych. Nasz jadłospis powinien składać się w 90% ze zdrowych tłuszczów (niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych omega-3,6,9). Najlepszym ich źródłem są oleje roślinne, oliwa, orzechy, ziarna słonecznika oraz ryby. Uwaga! Niezdrowe tłuszcze (kwasy tłuszczowe nasycone) znajdują się w tłustym mięsie i jego przetworach, tłustym nabiale. Ich nadmiar jest jednym z powodów wzrostu cholesterolu we krwi, chorób sercowo-naczyniowych i nadciśnienia tętniczego.
Innym wartościowym składnikiem naszego całodziennego jadłospisu powinny być witaminy i minerały, które przyczyniają się do prawidłowego funkcjonowania organizmu i zapobiegają niszczeniu komórek, ponieważ są silnymi antyoksydantami w walce z wolnymi rodnikami. Dzięki swojemu działaniu chronią nasz organizm przed wieloma chorobami cywilizacyjnymi takimi jak: choroby nowotworowe, miażdżyca, cukrzyca, osteoporoza, choroby układu nerwowego itp. Głównym źródłem witamin zarówno rozpuszczalnych w wodzie jak i w tłuszczach są warzywa i owoce. Powinniśmy spożywać ich jak najwięcej-minimum 5 porcji dziennie. Produkty pochodzenia roślinnego i zwierzęcego zawierają również cenne minerały, które są niezbędne np. do prawidłowej pracy serca i mózgu, tworzenia tkanki kostnej.
Pamiętajmy! Zwłaszcza w upalne dni, niezależnie od tego, czy mamy pragnienie czy też nie, powinniśmy wypijać minimum 1,5-2 litry płynów dziennie. Najlepiej, żeby była to niegazowana woda mineralna, rozcieńczone soki, herbatki ziołowe lub owocowe. Osoby starsze, czasem dzieci nie odczuwają pragnienia. Dlatego trzeba pilnować wypijanych ilości, aby były to małe, ale częste porcje. Inaczej może dojść do groźnego odwodnienia organizmu.
Życzymy wszystkim bezpiecznych i zdrowych wakacji oraz przepełnionych prawidłową aktywnością fizyczną i zdrowym odżywianiem.


Projekt i wykonanie www.agraffka.com.pl